perjantai 5. huhtikuuta 2013

Gesundheit!

Jostain syystä perheessämme on tullut tavaksi toivottaa terveyttä saksaksi, kun joku aivastaa. Lähinnä varmaan siksi, että tyttäreni mielestä se oli tosi hauskaa, kun hän oli pienempi. Nykyäänkin hän odottaa Gesundheit! toivotusta hymyssä suin aina, kun joku aivastaa.



Tällä viikolla olen saanut pärskiä ja niiskuttaa ihan riittämiin. Onneksi toistaiseksi vain minä, toivottavasti muut säästyvät kevätflunssalta. Monilla konsteilla olen yrittänyt oloani helpottaa, tässä parhaat palat tällä erää:

Flunssan selätyksen TOP 5

1) Auringonhattu-uute ja C-vitamiini
- Parasta olisi, jos osaisi ennakoida saapuvan flunssan, niin osaisi alkaa ajoissa kumoamaan ylimääräisiä c-vitskuannoksia ja auringonhattu-uutetippoja. Länsimainen lääketiedehän ei tietenkään mitään huuhaakasvien positiivisia vaikutuksia tunnusta, mutta minulle on ihan sama, vaikka kyseessä olisi pelkkä uskomukseen tai plaseboon pohjautuva parempi fiilis. Pääasia, että olo paranee.

2) Inkivääri ja hunaja
- Kun se flunssa kuitenkin puskee päälle, niin oloa voi lievittää monenlaisilla kotikutoisilla lämpimillä juomilla. Pala tuoretta inkivääriä kuorittuna kiehautettuun veteen, haudutus ja makeutetaan hunajalla, maustetaan lorauksella sitruunamehua tai sitruunaviipaleella. Hyvää ja helpottaa tukkoista oloa. Olen kuullut myös yskänlääkkeestä, jota varten kiehautetaan colajuomaa ja siihen lisätään inkivääriä. Ehkä sitä pitää testata, jos alkaa yskittää.

3) Mustaviinimarjamehu
- Tekisi vielä mieli lisätä, että äidin tekemä mustaviinimarjamehu. Koko talven olen aikonut ottaa vanhempien luota mukaani mustaviinimarjamehua flunssalääkkeeksi, mutta joka kerta olen unohtanut. Siksi olen nyt joutunut tyytymään ihan kaupan äklömakeaan mehuun. Ei ollenkaan sama, mutta kyllä se vähän kurkun karheutta helpottaa (niin kuin mikä tahansa kuuma juoma)

4) Eukalyptusöljy tuoksulyhdyssä
- Lapsen päiväunien ajaksi pääsee itsekin lepäämään ja mieheni keksi laittaa makuuhuoneeseen tuoksulyhdyn palamaan ja valitsi tuoksuksi eukalyptuksen. Kieltämättä hengitys helpottui ja levon jälkeen oli virkeämpi olo.

5) Avaavat nenäsumutteet
- Nukkuminen ei vaan kerta kaikkiaan minulta onnistu nenä tukossa.

3 kommenttia:

  1. Pärskimistä ja köhää täälläkin. Mä olen vetänyt pakuritikistettä ja auringonhattu-uutetta kuten aina, ja ilman sen kummempia tuloksia (kuten aina). Mut ehkä tilanne olis vielä pahempi ilman?

    VastaaPoista
  2. Ai niin ja se nenäkannu, se tehoais tosiaan. erityisesti tämmöseen jotenkin allergiahenkisen oloseen. Mites mä olen sen unohtanutkin?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä en ole oikein ymmärtänt sitä nenäkannuhommaa. Ostin semmosen, kun raskaana ollessa oli nenä 9kk tukossa, mutta en mä saanut sitä toimiin.

      Poista