tiistai 9. huhtikuuta 2013

Blogiviidakko

Kuva: http://minetteriordan.com/wp-content/uploads/2013/01/virginia_woolf_quote.jpg

Olen aika uusi täällä blogimaailmassa. Minulla on vain muutama blogi, joita seuraan säännöllisesti ja itsekin olen vasta kirjoittamisen aloittanut. Olen yrittänyt löytää blogeja, joita seurata, mutta jotenkin se on ollut hankalaa.Olen hakenut sivuja, joissa käsiteltäisiin asioita, joista itsekin olen kiinnostunut ja joista itsekin kirjoitan tai tulen kirjoittamaan, eli ruoka, lapset, käsityöt, leipominen, kirjallisuus jne. Suoraan sanottuna suurin osa löytämistäni blogeista on kuulunut sellaisiin kategorioihin, joita en piittaa seurata.

1) Marisijamammat
Ilmeisesti on kovin trendikästä kirjoittaa yks yhteen raskautensa, synnytyksensä ja jälkikasvunsa kehittyminen. Sen lisäksi on ilmeisesti trendikästä ilmaista myös (ja varsinkin) negatiiviset fiiliksensä lapsen saamiseen ja kasvattamiseen liittyen. Joskin vähintään puolianonyymisti ja jälkikasvusta hassuja peitenimiä käyttäen. Tämmöinen välillä jopa inhorealistinen lähestymistapa äitiyteen ja blogimaailmaan ei ole minun juttuni. Ymmärrän kyllä, että tämänkaltaisille blogeille on lukijakuntansa ja parhaimmillaan ne voivat tarjota kipeästi kaivattua vertaistukea samankaltaisessa elämäntilanteessa painiville. Varsinkin, kun esimerkiksi sosiaalisessa mediassa usein tuodaan esille vain ne vaaleanpunaiset onnentunteet ja viimeisen päälle silotellut perhepotretit sydänten kera.

2) Mainostajamisut
Olen silloin tällöin lueskellut muutamaa suosittua blogia, jotka keskittyvät lähinnä muodin, kosmetiikan ja sen sellaisen esittelyyn ja mainostamiseen. Usein nämä blogit on huonosti kirjoitettuja ja, anteeksi nyt vaan, rahastus paistaa läpi. Ymmärrän, että jotkut saavat bloggaamisesta elantonsa, tai ainakin osan siitä, mutta siinä tapauksessa toivoisin keskittymistä myös sisältöön ja ihan kielioppiinkin. Sattumalta luin erään "suosikkibloggarin" blogia samana päivänä, kun hän haukkui lukijansa  negatiivisen palautteen vuoksi ja kehotti pysymään poissa sivuiltaan, jos haluaa kritisoida ja on kateellinen. Ihan jo kyseisen tekstin vuoksi, todellakin pysyn kaukana siitä blogista tulevaisuudessa.

3) Julkkisblogit
No joo, ei mua ihan oikeesti kiinnosta, mitä Tuksulle kuuluu.

4) Leivonnaisilla/käsitöillä tms brassailijat
Usein tuntuu olevan tapana esitellä aikaansaannoksiaan netissä, ilman sen paremmin kommentoimatta miten kyseinen käsityö/kakku/ruoka on tehty. En pidä kovin kiinnostavana katsella sivutolkulla kuvia Novitan "kirjoneuletta yhdellä langalla" -tyyppisistä sukista. Tai jos joku on tehnyt kauniin kakun ja halunnut postata sen blogissaan, niin tahtoisin tietää, miten se kakku on tehty ja mitä siinä on erityistä. Varsinkin, kun itse selailen käsityö- ja leivontablogeja nimenomaan innoitusta hakien.

Onko sinulla blogi, joka ei kuulu em. kategorioihin?? Tai seuraatko sellaista? Kerro minullekin!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti